Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

cadens adagio klarinetconcert Mozart

  • Jo Wetzelaer

    Wie kan mij helpen aan de uitgeschreven cadens van het adagio van het klarinetconcert van Mozart?

    Bij voorbaat dank.

  • Valentyn

    Ik denk, die is er niet, eigenlijk. In Mozarts tijd was het nog niet gebruikelijk dat de componist de cadens uitschreef. 't Was aan de heren en dames musici om daar zelf invulling aan te geven. Dus, ik denk, DE cadens bestaat niet, EEN cadens wel.

    Wellicht heeft u een opname, wellicht bevalt de cadens is het die, die u bedoelt. Dan zit er eigenlijk maar een ding op, zelf neerschrijven. Lukt dit niet, dan doe ik het voor u, zodra ik vijf minuten tijd heb.

    Het kan overigens zo zijn dat inmiddels een cadens van éen iemand tot de conventie is gaan behoren. Dus dat die ene cadens min of meer door de meeste solisten wordt uitgevoerd. Dan geldt, vrees ik, toch hetzelfde, neem papier en potlood.

    Of u gaat contact gaan leggen met een uitvoerend musicus, dat kan natuurlijk ook. Een beetje clarinettist zou toch wel iets in zijn bezit mogen hebben, lijkt mij. Waar is het voor eigenlijk en waarom deel II alleen?

    Jo Wetzelaer schreef:

    >

    > Wie kan mij helpen aan de uitgeschreven cadens van het adagio

    > van het klarinetconcert van Mozart?

    >

    > Bij voorbaat dank.

  • vera

    heeft iemand misschien een goede

    analyse (het liefst van ongeveer 20min spreken) van

    het klarinetconcert van mozart (alleen over het adagio)

    mvg

    vera

  • Pieter

    Beste Jo en Vera,

    Allereerst de cadens: zoals Valentyn al opmerkte heeft Mozart geen cadens gegeven bij dit concert. Wel heeft Mozart een (in mijn ogen erg mooie) cadens uitgeschreven voor het klarinetkwintet, die erg vaak gebruikt wordt in het klarinetconcert. Deze cadens zou je dus terug kunnen vinden in de partituur van het kwintet, maar in veel uitgaven van het concert staat die ook, vaak nog met een alternatief erbij. Het mooiste is natuurlijk zelf een geniale cadens te schrijven, maar dat is, en ik spreek uit ervaring, nogal een opgave.

    Vera, aan de datum van je post te zien, vraag ik me af of je de analyse nog nodig hebt. Mocht dat het geval zijn, wil ik graag van je weten waarvoor je de analyse nodig hebt en wat voor analyse je graag wilt hebben. Ook als je slechts een vormanalyse wilt, zul je er zeker ook bijvoorbeeld harmonisch het een en ander over moeten vertellen, anders ben je na 5 minuten klaar.

    Laat het maar weten als je het nodig hebt, dan kan ik je daar wel bij helpen.

    Groeten, Pieter

  • Jan Peters

    Hallo,

    Stom toevallig stuitte ik net op een site met een heleboel cadenzen: http://www.clariperu.org/Cadencias_concierto_Mozart.html#impro.

    Het is wel geloof ik, maar de cadenzen zijn helder.

    succes,

    Jan Peters