Hallo allemaal,
op mijn pagina:
http://homepages.ipact.nl/~otterhouse
Mewton Wood Chopin PC#2 uit 1948 en Frank Pelleg Mozart
PC #20 (19??, weet iemand de datum??).
' Vinden jullie er van?
De Pelleg - Mozart werd mij door een platenverzamelaar
gestuurd. Ik schreef hem over deze uitvoering:
—–
The performance reminds me a bit of the complete
Mozart sonata?s by Klara Wurtz on brilliant classics;
faithful to the score literary. I compared the Wurtz
Mozart sonata?s with Haskil?s performance, with the
sheet music on my lap. Haskil ?does? a lot with the
music (dynamic markings!), while Wurtz just plays what
Mozart notes. But…..
Why isen?t it boring then? Because there is a ?drive?
in Wurtz?s performance. Timing and small dynamic
variances of the 16 and 32 note passageworks are
brilliant. And that?s exactly what Pelleg is missing
in the kv 466 concerto…… He can tell a story,
gives phrases ?breath?, but when it comes to giving
accents and rapid fingerwork, he becomes very dull. A
while ago I had a performance of Beethoven?s 4th
pianoconcerto on my site played by Fridrich Wuhrer. He
also had a ?strange? way of doing the rapid passages
mechanically. But somehow it did not bother, creating
a sort of ?structure? for the performance by
contrasting it with other passages and at least giving
a larger dynamic line in these ?laps of 32?s? .
Nonetheless…. I always like it
to hear a completely unknown performer, even if his
playing is not of the very highest standard.
———
Daar moet ik bij zeggen; In de cadenzen laat hij de boel een
beetje los. Maar op het moment dat Mozart het weer overneemt
(luister maar eens naar de kleine cadens in het 3e deel), gaat
hij weer rechtop zitten en speelt hij weer een beetje als een stijve hark…..
Zit ik onzin te spuien, of zijn jullie het er mee eens?
Groetjes
Rolf