Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Salieri

  • henke

    Ik heb laatst de cd van Cecilia Bartoli gekocht met liederen van Salieri.

    Eigenlijk is dit verplichte kost voor elke Mozart liefhebber.

    Rehabilitateer Salieri want het zijn prachtige liederen. Zoals hij in, de overigens prachtige film, Amadeus wordt afgeschilderd als een middelmatig componist klopt absoluut niet. Dat hij jaloers op Mozart was lijkt me wel geloofwaardig. Maar het was geen middelmatig componist.

    Luister en geniet.

    Henke

  • Wolferl

    Het klopt toch ook dat Mozart veel melodieen heeft ‘gestolen’ van Salieri met name voor de Opera's, Don giovanni, Le Nozze Di Figaro, Die entfuhring aus dem Serail, en Die Zauberflote.

    Salieri heeft heus wel mooie dingen geschreven, maar die zijn echt letterlijk ondergesneeuwt door de bekendere componisten. Maar toch denk ik dat er langzamerhand verandering in gaat komen, ‘minder’ bekende componisten komen steeds meer in opmars, net als de ‘zware’ componisten zoals, Mahler, Brahms en Wagner.

    Groet

    Melvin

  • BastiaanJan van Vliet

    Ik denk inderdaad niet dat Salieri middelmatig was. Je bent niet voor niets hofcomponist van een grote keizerlijke familie. Ik denk dat Salieri zeer scherp wist in te spelen op de behoeften van de mensheid. Hij is lange tijd zeer geliefd geweest. Ik denk dat het oneerlijk is hem met Mozart te vergelijken. Toen Mozart zijn ster begon te stralen, tja, het licht van Salieri"s ster verbleekte daarbij , zoals alle tijdgenoten van Mozart (behalve Haydn). En dit in het licht van onze tijd natuurlijk. Het is ook niet voor niets dat Beethoven les nam bij Salieri, Lizst, Mozarts zoon, Hummel, Schubert, allemaal grote namen die bij Salieri les hebben gehad……

    Wat een toneelstuk, een romantische periode, een film niet kunnen bewerkstelligen.

    Mvg, BastiaanJan

  • Eveline

    Ik ben van mening dat Salieri helemaal niet jaloers was op Mozart.

    Hij was in de ogen van de koning veel beter. Uit het feit dat hij er voor zorgde dat Don Giovanni maar 4 keer werd uitgevoerd, blijkt dit ook al. De koning vond Salieri veel beter dan Mozart, dus wat zal hij zich daar druk over maken. Mozart werd in zijn tijd helemaal niet begrepen, zoals bij zo velen die hun tijd vooruit waren, hooguit door de echte conaisseurs.

    De sugestie in de film dat Salieri ook maar iets met het Requem te maken heeft is te absurt voor woorden. Ik denk dat hij in Mozart een broekie zag dat nog veel moest leren. Componisten waren in die tijd ambachtslieden die hun opdrachten moesten vervullen. Zo'n eigenzinnig type als Mozart konden ze helamaal niet gebruiken. Salieri “begreep” de koning tenminste. Als de Koning geen ballet wilde deed hij het ook niet. Als de koning een sène niet mooi vond schrapte hij het.

    Zo houd je je baan.

  • Wolferl

    Zoiets heet ‘hielenlikken’ Salieri wist donders goed dat Mozart vergeleken met hem een genie was. Overigens was Jozef II geen Koning, maar een Keizer, en daar zit nog altijd duidelijk verschil in. Jij hebt het over, het feit dat Salieri het requiem verder schreef in de film ‘Amadeus’ dat dat onjuist is. Zal ik jou eens wat vertellen, op historische feiten is 90% van het verhaal in de film onjuist. Er is heel veel uit de dikke duim van Peter Shaffer gezogen. Salieri zag in Mozart juist geen broekie, Mozart had enkel 2 dingen tegen zich, en hij was te losbandig, en hij had zijn meester (Aartsbisschop Colloredo van Salzburg) vernederd door zijn ontslag in te dienen en zich tegen zijn meester te keren. Wat in die tijd absoluut niet gebruikelijk was, Mozart was overigens de eerste kunstenaar die zich losweekte van zijn heerser/meester/beschermheer. Hij was de eerste kunstenaar die zelfstandig zijn brood ging verdienen. Salieri wist donders goed dat Mozart niet zomaar een aap in een pakje was, in tegen deel, er was wederzijds respect, Salieri heeft Mozart nog lessen gegeven, en ze gebruikte af en toe elkaars melodieen.

    Ook suggereer jij dat Salieri geen hand heeft gehad in het feit dat Don Giovanni maar 4 keer werd opgevoerd. Je zal het nooit zeker weten, Mozart schreef in zijn brieven dat hij dat wel zo dacht, het is gebruikelijk bij kunstenaars/musici in die tijd om elkaar eens lekker dwars te zitten. Niet alleen Mozart heeft daar hinder van gehad, ook Chopin, Rossini, Stravinksy, met name Stravinsky heeft daar erg mee te maken gehad, hij was zeer vernieuwend rond 1900 en het publiek joelde hem uit, rivalen sabboteerde de voorstellingen. Zal Salieri er achter hebben gezeten dat Don Giovanni maar 4 keer werd uitgevoerd, ik vind het geen gekke gedachte, en al is het wel zo, ik vind het niet erg de mensen luisteren er nu toch naar. Mozart had niet alleen opdrachten, hij had ook veel ‘eigen werk’ Symphony 40 is een eigen werk, als je het eerste deel hoort dan kan je met behulp van wat achtergrond dato informatie wat er loos is. Hij schreef het toen zijn dochtertje net was overleden, je hoort die sobere klank, Mozart moet heel erg verdreitig zijn geweest toen dat gebeurde. Hij werkte veel voor opdrachtgevers, maar combineerde dat weergaloos met zijn prive werken. Jij suggereert ook dat de Keizer(Jozef II) Salieri beter vond, dat is niet zo. Salieri was een Italiaan, in die periode waren de Italiaanse musici heersers op het keizerlijk paleis. Dat zie je in de film ‘Amadeus’ goed terug, dat was één van de weinige juiste informatie die juist is. Mozart hoopte met Die Entführung aus dem Serail de duits talige opera's weer terug te krijgen, wat hem duidelijk geen wind eieren heeft gelegd. De Italiaanse opera is toch nog overeind gebleven, in die wind is Mozart meegegaan, om zo toch het hart van de Keizer te veroveren. Opera's(Don Giovanni, Le Nozze di Figaro, La Clemenza di Tito, Cosi fan Tutte) zijn de 4 grootste Italiaans talige opera's van Mozart, de Keizer heeft altijd een sterk en goed gevoel voor mooie muziek gehad. Hij kon Mozart zeker waarderen, maar kon Salieri niet uit zijn positie verheven omdat die dan veel kritiek zou krijgen van de Italiaanse achterban van het keizerlijk paleis. Mozart had na de dood van Jozef II gehoopt op een hoge functie bij diens broer en opvolger Leopold II, die niet echt gecharmeerd was van muzikaal gehoor. De gevolgen zijn bekend.

    Groet

    Melvin

  • Frédéric Erb

    Salieri,

    Jij zal een begaafd componist geweest zijn. Maar Amadeus was de allerbeste! In zijn tijd.

    Frédéric

  • Frédéric Erb

    Salieri,

    Ik heb mij nooit als componist aanzien, maar als een consument. Trouwens ik kan geen enkel instrument bespelen. Dit is een groot hyaat in mijn leven, schuld van mij vader zal ik maar zeggen. Dit wil niet zeggen dat ik niet van een stukje goeie muziek kan genieten.

    Frits

  • Eveline

    Er zijn afgelopen week zeker 4 biografiën van Mozart op TV geweest. Salieri wordt niet één keer genoemd. Zo belangrijk was hij dus in Mozarts leven….

  • Wolferl

    Salieri is ook teveel opgehemeld in de film ‘Amadeus’.

    Maar toch mis ik een stukje Salieri, maargoed waar hebben we het over, wie is er nou eigenlijk jarig? Mozart of Salieri.

  • fdgfs

    baf me oh lkkr ding

    Wolferl schreef:

    >

    > Zoiets heet ‘hielenlikken’ Salieri wist donders goed dat

    > Mozart vergeleken met hem een genie was. Overigens was Jozef

    > II geen Koning, maar een Keizer, en daar zit nog altijd

    > duidelijk verschil in. Jij hebt het over, het feit dat

    > Salieri het requiem verder schreef in de film ‘Amadeus’ dat

    > dat onjuist is. Zal ik jou eens wat vertellen, op historische

    > feiten is 90% van het verhaal in de film onjuist. Er is heel

    > veel uit de dikke duim van Peter Shaffer gezogen. Salieri zag

    > in Mozart juist geen broekie, Mozart had enkel 2 dingen tegen

    > zich, en hij was te losbandig, en hij had zijn meester

    > (Aartsbisschop Colloredo van Salzburg) vernederd door zijn

    > ontslag in te dienen en zich tegen zijn meester te keren. Wat

    > in die tijd absoluut niet gebruikelijk was, Mozart was

    > overigens de eerste kunstenaar die zich losweekte van zijn

    > heerser/meester/beschermheer. Hij was de eerste kunstenaar

    > die zelfstandig zijn brood ging verdienen. Salieri wist

    > donders goed dat Mozart niet zomaar een aap in een pakje was,

    > in tegen deel, er was wederzijds respect, Salieri heeft

    > Mozart nog lessen gegeven, en ze gebruikte af en toe elkaars

    > melodieen.

    > Ook suggereer jij dat Salieri geen hand heeft gehad in het

    > feit dat Don Giovanni maar 4 keer werd opgevoerd. Je zal het

    > nooit zeker weten, Mozart schreef in zijn brieven dat hij dat

    > wel zo dacht, het is gebruikelijk bij kunstenaars/musici in

    > die tijd om elkaar eens lekker dwars te zitten. Niet alleen

    > Mozart heeft daar hinder van gehad, ook Chopin, Rossini,

    > Stravinksy, met name Stravinsky heeft daar erg mee te maken

    > gehad, hij was zeer vernieuwend rond 1900 en het publiek

    > joelde hem uit, rivalen sabboteerde de voorstellingen. Zal

    > Salieri er achter hebben gezeten dat Don Giovanni maar 4 keer

    > werd uitgevoerd, ik vind het geen gekke gedachte, en al is

    > het wel zo, ik vind het niet erg de mensen luisteren er nu

    > toch naar. Mozart had niet alleen opdrachten, hij had ook

    > veel ‘eigen werk’ Symphony 40 is een eigen werk, als je het

    > eerste deel hoort dan kan je met behulp van wat achtergrond

    > dato informatie wat er loos is. Hij schreef het toen zijn

    > dochtertje net was overleden, je hoort die sobere klank,

    > Mozart moet heel erg verdreitig zijn geweest toen dat

    > gebeurde. Hij werkte veel voor opdrachtgevers, maar

    > combineerde dat weergaloos met zijn prive werken. Jij

    > suggereert ook dat de Keizer(Jozef II) Salieri beter vond,

    > dat is niet zo. Salieri was een Italiaan, in die periode

    > waren de Italiaanse musici heersers op het keizerlijk paleis.

    > Dat zie je in de film ‘Amadeus’ goed terug, dat was één van

    > de weinige juiste informatie die juist is. Mozart hoopte met

    > Die Entführung aus dem Serail de duits talige opera's weer

    > terug te krijgen, wat hem duidelijk geen wind eieren heeft

    > gelegd. De Italiaanse opera is toch nog overeind gebleven, in

    > die wind is Mozart meegegaan, om zo toch het hart van de

    > Keizer te veroveren. Opera's(Don Giovanni, Le Nozze di

    > Figaro, La Clemenza di Tito, Cosi fan Tutte) zijn de 4

    > grootste Italiaans talige opera's van Mozart, de Keizer heeft

    > altijd een sterk en goed gevoel voor mooie muziek gehad. Hij

    > kon Mozart zeker waarderen, maar kon Salieri niet uit zijn

    > positie verheven omdat die dan veel kritiek zou krijgen van

    > de Italiaanse achterban van het keizerlijk paleis. Mozart had

    > na de dood van Jozef II gehoopt op een hoge functie bij diens

    > broer en opvolger Leopold II, die niet echt gecharmeerd was

    > van muzikaal gehoor. De gevolgen zijn bekend.

    >

    >

    > Groet

    > Melvin