Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Requiem raadsel

  • Marcel

    Ik heb meerdere uitvoeringen van Mozarts requiem op cd. En wat mij opvalt is dat er op sommige cd's vanaf een bepaalde maat de uitvoering totaal anders is,

    in bijv het Introitus of het Lacrimosa. De Mozart kenners weten dat het requiem maar voor een deel van Mozarts hand is en de rest door o.a. Sussmayer (volgens aanwijzingen van Mozart)is voltooid. Maar er is toch maar 1 manuscript van dit requiem??

    Wie kan mij uitleggen dat er verschillende uitvoeringen van dit requiem zijn.

    En welke is dan zoals Mozart het bedoeld had…??

    De mooiste uitvoering vind ik zelf nog altijd die van het Wiener Philharmoniker uit 1971 o.l.v. Karl Bohm. Zwaar en slepend en in mijn ogen precies het goede tempo, want ook dat verschilt nogal..

    Ik ben benieuwd..

    Groeten Marcel

  • Wolferl

    Ja bedankt voor de tip, ik ga eens uitvoerig die verschillen beluisteren.

    Groet

    Melvin

  • l. van beurden

    Beste Marcel,

    niemand weet hoe de eerste opvoering van het requiem is geweest. Gelukkig maar! Waarschijnlijk zouden we het niet mooi vinden. Net als bij alle andere muziek veranderen de opvattingen van degenen die het dirigeren/uitvoeren en het fantastische is dat de compositie zelf als een huis blijft staan en het aan de toehoorder is om te beoordelen of hij de opvatting wel of niet mooi vindt.

    Ik zelf vind op het ogenblik die van Harnoncourt de mooiste.

    Met vriendelijke groet,

    L.van BeurdenMarcel schreef:

    >

    > Ik heb meerdere uitvoeringen van Mozarts requiem op cd. En

    > wat mij opvalt is dat er op sommige cd's vanaf een bepaalde

    > maat de uitvoering totaal anders is,

    > in bijv het Introitus of het Lacrimosa. De Mozart kenners

    > weten dat het requiem maar voor een deel van Mozarts hand is

    > en de rest door o.a. Sussmayer (volgens aanwijzingen van

    > Mozart)is voltooid. Maar er is toch maar 1 manuscript van dit

    > requiem??

    > Wie kan mij uitleggen dat er verschillende uitvoeringen van

    > dit requiem zijn.

    > En welke is dan zoals Mozart het bedoeld had…??

    >

    > De mooiste uitvoering vind ik zelf nog altijd die van het

    > Wiener Philharmoniker uit 1971 o.l.v. Karl Bohm. Zwaar en

    > slepend en in mijn ogen precies het goede tempo, want ook dat

    > verschilt nogal..

    >

    > src=“http://www.arkivmusic.com/graphics/covers/full/01/13043.JPG”>

    >

    > Ik ben benieuwd..

    >

    > Groeten Marcel

  • Marcel

    Ik heb die cd van Harnoncourt een tijdje terug ook beluisterd, maar vond deze uitvoering te clean, te lief. Ik miste het drama en de melancholie.Ook vind Ik dat het Confutatis in de meeste uitvoeringen te snel wordt gespeeld waardoor het bombastische en drama in het stuk verloren gaat. Ik blijf nog steeds bij de uitvoering van Karl Bohm ;-). Maar zoals je al zei, een ieder vat dit anders op. Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

    Groeten Marcel