Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mozarts dood

  • BastiaanJan van Vliet

    Hieronder gaat de discussie verder over Mozarts dood. Deze discussie is gestart op prikpagina componisten

    M vr gr , BastiaanJan

  • Wolferl

    In 2006 worden er wel vele nieuwe onthullingen gedaan, ik ben zeer beniuwd wat er eigenlijk uit dat onderzoek komt, van die schedel. Dna? wie zal het zeggen.

    Groet

    Melvin

  • Joop Bluemink

    Enige jaren las ik een artikel waarin stond dat Mozart nogal gek was op varkensvlees en dat het eten van niet gaar vlees ook heeft bijgedragen aan het uiteindelijk fatale ziektebeeld. Het zullen wel een combinatie van factoren geweest zijn. Enfin, dit gezegd hebbende ben ik het eens met anderen dat zijn dood minder interessant is dan zijn muziek, welke nog eeuwen lang zal klinken.

  • Wolferl

    Klopt, er is ook een anekdote van Mozart over die ‘gehaktballen’.

    ysterieuze dood?

    Er is veel gespeculeerd over de doodsoorzaak van Mozart. Nog jaren na zijn dood ging het gerucht dat hij vergiftigd zou zijn door zijn jaloerse collega Salieri, zoals weer werd opgerakeld in de film Amadeus. En er waren ook tekenen geweest die in de richting van vergiftiging wezen. Zo was zijn lichaam zo gezwollen dat hij zich nog amper kon bewegen. Dit zou bij een vergiftiging ook het geval zijn. Ook Mozart zelf was van mening dat hij werd vergiftigd. Maar bewezen is het nooit.

    Tot op de dag van vandaag houden wetenschappers zich nog steeds bezig met Mozarts dood. Veronderstelde oorzaken (in totaal zo'n 150) variëren van syfilis, reumatische koorts, tuberculose, vergiftiging tot en met halfgare gehaktballen of varkenskoteletten. Zo zou hij 44 dagen voordat hij ziek werd in een brief hebben geschreven: “Wat ruik ik? Gehaktballen!”.

    Maar we kunnen wel oneindig speculeren over zijn dood, ik denk nog steeds dat hij een natuurlijke dood is gestorven. En het meest voor de hand liggende is een aan één reiging van omstandigheden en gebeurtenissen, op zeer jonge leeftijd blootgesteld aan ‘wereld’ reizen in embarmelijke omstandigheden en nog eens zeer uitputtend. Ook zijn grote vatheid voor ziektes (Mozart was al van baby af aan gevoelig voor grote ziektes op te lopen), zijn vele stress momenten (Mozart kon niet stil zitten, zelfs aan tafel speelde hij met alles, van het puntje van zijn jas tot aan de bestek. Zijn vader die hem vanuit zijn graf nog overheerste, zijn medicijn gebruik (alhoewel dat nog te betwijfelen valt, net als zijn drank gebruik in de laatste paar jaren). AL met al, is het een wonder dat hij ‘maar’ 35 is geworden, een normaal mens in die tijd en met die omstandigheden en ziektes overleeft de kinder periode niet eens. En moord sluit ik totaal uit, Salieri was een TE goedmoedig mens en ja hij was jaloers, maar had ook grote bewondering voor Mozart, en diens vrouw Constanze hield teveel van Mozart om hem het loodje te leggen.

    Groetjes

    Melvin

  • BastiaanJan van Vliet

    Ik denk inderdaad dat het een samenloop van was. De mythevorming gaat al aardig ter ziele maar telkens zie je her en der de mythevorming weer opgeld doen. IK hoop dat dit forum er aan bijdraagt, alles rond Mozart in een goed licht te krijgen.

    Mvrgr BasitaanJan