Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mozart jaar 2006

  • Melvin Kef

    We weten dat 2006 het jaar wordt van Wolfgang Amadeus Mozart.

    Precies 26 januari is het 250 jaar geleden dat de geniaalste muziek componist werd geboren in Salzburg te Oostenrijk.

    Het gehele jaar zal in het teken staan van Mozart, we noemen het maar even de ‘Mozart Mania’, met veel concerten, opera uitvoeringen, en zelf poppenkast uitvoeringen van zijn ‘Der Schauspiel Direktor’ en ‘Die Zauberflote’. Ook zal Salzburg haar beroemdste inwoner allertijden eens lekker in het zonnetje zetten, het hele jaar worden in Salzburg feesten en reizen ge-organiseert. Van tochten langs zijn geboortehuis tot de concertzalen waar hij als jong ventje de mensen ontroerde met zijn ‘vrijwel’ geestelijke werken voor de Aartsbisschop Colloredo. Er kan zelfs Mozart's lievelings voedsel en drank genuttigd worden, ook een kijkje nemen in het leven van Mozart met behulp van foto's, schilderijen, brieven, filmpjes en ja zelfs muziek wrodt niet achter wege gelaten.

    Ik heb hier persoonlijk mijn gemengde gevoelens bij, aan de ene kant vindt ik het leuk al die aandacht voor mijn persoonlijk meest favoriete componist allertijden, maar aan die andere kant is het toch wel vreemd. Een man die muziek maakt, en die al meer dan 200 jaar dood is, word geeerd met 1 jaar durende feest voor hem. Beetje teveel van het goede?

    Nou ik zou dan nog willen zeggen dat iedereen het maar op zijn eigen manier moet vieren(of helemaal niet).

    Maar mocht je de mogelijkheid krijgen om naar Oostenrijk af te reizen en deel te mogen nemen aan het festival, dan moet je dat echt doen. Deze kans krijg je namelijk niet snel meer, ik geloof dat de eerst volgende componist die dan 250 jaar gelde werd geboren Beethoven is, en dat is exact over 14 jaar.

    Met Vriendelijke Groeten

    Melvin Kef

  • Marcel

    Tja.. zelfs meer dan 200 jaar na iemands dood weten ze nog geld aan je te verdienen. Dat er een feest wordt gehouden is natuurlijk mooi, maar dit is gewoon een grote commerciele boel waar ze een flinke financiele slag mee slaan.

    Mozart wordt maximaal uitgemolken, daarom duurt het feest ook een jaar i.p.v. een maand ofzo. De Mozartkugeln zullen wel niet aan te slepen zijn.

    Wat zou de grote man hierzelf wel niet van denken??

    Groeten Marcel.

  • Wolferl

    Denk dat hij het prachtig gevonden hebben, Mozart is sowieso altijd publiciteits gek geweesst.

    Melvin

  • Marcel

    Een jaar lang feest had Mozart inderdaad te gek gevonden, en dat ie ook nog eens in het middelpunt van de belangstelling zou staan was al helemaal geweldig.

    Maar wie weet is hij er wel bij.. spelend op z'n harp ;-)

    Ga jij nog naar het feest Melvin? En wanneer?

    Groeten Marcel.

  • Wolferl

    Ja ik ga denk in Mei.

    Groeten

    Melvin

  • Flip Jonkman

    Het is nu 2012, maar de herinnering is groot.

    In 2006 maakten we een muzikale fietsreis via Beireuth (Wagner), Eisenach (Joh. Seb. Bach) naar Salzburg (Wolfgang Amadeus Mozart)

    Een concert hebben we toen bijgewoond in het Mozarteum te Salzburg.

    Een blijvende herinnering.